كالتشر عربية

بالفيديو و الصور .. شهود عيان يكشفون لـ"اليوم السابع" تفاصيل حادث انفجار الكنيسة البطرسية بالعباسية




قال مايكل صابر شاهد عيان ،إن 10 سيدات على الأقل لقين مصرعهن، في الانفجار الذي استهدف الكاتدرائية المرقسية بالعباسية ، وتابع كنّا بنصلي واحنا في امان الله وفجاءة القنبلة ضربت ودم الناس كان بيطير علينا من بره لأننا كنّا واقفين بنصلي بره علشان العدد كان كبير في القاعة ومعرفناش ندخل ، مضيفا ان لحم الضحايا لقيناه بيطير علينا والدم في كل حتة ومن قوة صوت القنبلة عنينا قفلت معرفناش نفتحها.

وتابع كورلس مشير، كنت متاخر على الصلاه وجيت جرى، وأول ما دخلت سمعت صوت القنبلة، وفجأة والنَّاس ماتت كلها، مضيفا إن الشخص اللى حاول إدخال القنبلة جوه الكنيسة ملحقش يدخلها جوه ولكن تركها على باب المقر اللي بنصلي فيه .



وتابع مجدى ملاك ، وانا واقف علي الباب وقعت علي ضهرى من شدة الانفجار ومقدرتش أقاوم ولما دخلت لقيت الناس كلها ميتة وحاولنا نطلع الي عايش بالعافية .

واكد مارك بطرس، كنت بصلى وخرجت أجيب حاجة من بره، ولما جيت أدخل تاني القنبلة انفجرت وأنا بعدى الطريق، ودخلت أجرى لقيت اخواتي ماتوا كلهم.
وقال سامح أغناطيوس: فى وقت دخولنا المقر لم نلاحظ وجود قوات أمن أمام الأبواب ولا يوجد إلا فرد أمن فقط أمام الباب وكان نائما فى السيارة .

ورجح أشرف دَاوُدَ ، انه الوحيد الذى يستطيع دخول الكاتدرائية هى "امرأة" وهى السبب الرئيسى وراء هذا التفجير، مستدل بأن معظم الضحايا من السيدات، وأن الانفجار وقع بين مقاعد النساء في الكنيسة، وهي من الأماكن التي يصعب على الرجال أن يصلوا إليها ، وهذا يؤكد أن حامل القنبلة دخل بجوار النساء في الصفوف الخاصة بهم .


















بالفيديو و الصور .. شهود عيان يكشفون لـ"اليوم السابع" تفاصيل حادث انفجار الكنيسة البطرسية بالعباسية بالفيديو و الصور .. شهود عيان يكشفون لـ"اليوم السابع" تفاصيل حادث انفجار الكنيسة البطرسية بالعباسية Reviewed by Mentor Egypt on ديسمبر 11, 2016 Rating: 5
التعليقات
0 التعليقات

Post AD