كالتشر عربية

بالفيديو .. تسجيل لمبارك: كان عندي طيارات تخلّص على سد النهضة في طلعة


نشرت صفحة "أنا أسف ياريس" على موقع "فيس بوك" تسجيلًا صورتيًا زعمت بأنه تسريب للرئيس الأسبق حسني مبارك، يتحدث فيه عن "سد النهضة"، بالتزامن مع توجه وزير الخارجية سامح شكري، إلى أوغندا اليوم؛ للمشاركة في الاجتماعات الوزارية التحضيرية لقمة رؤساء دول حوض النيل.

وقال الصوت المزعوم أنه مبارك، في التسجيل، إن إثيوبيا لم تجرؤ على فتح موضوع "سد النهضة" أثناء حكمه، مضيفًا: "عملوا اتفاقية عنتيبي روحت لافف على التلات دول عشان مايمضوش فتقف فوقفت.. الدول اللي اتفقت معاها ماتمضيش مضت، كلمت روندا وبروندي وغندا التلاتة دول قالوا مش هانمضي".

وتابع: "راح لهم أبوالغار ومعاه وفد شعبي قعدوا الإثيوبين يخبطوا فيا جامد ومعاهم مصريين بيشتموا، شوف الوقاحة، أبوالغار قالهم بتشتموا في مبارك ليه؟ قالوا له في مدة حكمه ماقدرناش نفكر في السد ده خالص، كان مانعنا، كنا خايفين منه".

وجاء في التسجيل المنسوب لمبارك قوله إنه كان يملك طائرة التوبوليف "أقدر أضرب السد وأخلص عليه في طلعة واحدة، لكن هاتضرب سد دلوقتي تقع مع كل الأفارقة"، ويستكمل: "أول ما تنحيت، في أبريل 2011 ابتدوا، وحياتك هايبنوه.

بالفيديو .. تسجيل لمبارك: كان عندي طيارات تخلّص على سد النهضة في طلعة بالفيديو .. تسجيل لمبارك: كان عندي طيارات تخلّص على سد النهضة في طلعة Reviewed by Mentor Egypt on يونيو 19, 2017 Rating: 5
التعليقات
0 التعليقات

Post AD